Wavy Tail

Sunday, December 1, 2019

Bahaya Bermain Gajet untuk Kanak-Kanak

Bermain gajet sudah menjadi salah satu hobi utama dalam kalangan kanak-kanak. Kanak-kanak sanggup tidak makan dan minum apabila ibu bapa mereka memberikan gajet kepada mereka. Ibu bapa pula hanya memberikan gajet kepada kanak-kanak dengan alasan tidak mahu kanak-kanak mengganggu kerja mereka atau kanak-kanak buas sehingga ibu bapa tidak dapat mengawal kanak-kanak tersebut. Tanpa ibu bapa menyedari bahawa tingkah mereka itu silap dalam menangani kanak-kanak dengan memberi kanak-kanak bermain gajet. Kami pernah mendengar satu pepatah yang mengatakan bahawa biarlah melihat kanak-kanak menangis sekarang tetapi jangan ibu bapa yang menangis di kemudian hari. Berikut adalah beberapa kesan kepada kanak-kanak jika gemar bermain gajet:

 

Kanak-kanak akan mempunyai masalah fizikal seperti masalah mata kerana terlalu kerap bermain gajet. Kanak-kanak menatap skrin telefon dari kanak-kanak bangun tidur hinggalah kanak-kanak itu tidur kembali. Tanpa mereka sedari, kanak-kanak akan mempunyai masalah penglihatan. Apabila kanak-kanak mempunyai masalah rabun mata, pembelajaran kanak-kanak juga akan terganggu. Perbelanjaan ibu bapa juga akan meningkat kerana menempah kaca mata untuk kanak-kanak belajar.



Tidur kanak-kanak juga akan terganggu kerana kanak-kanak memerlukan tidur sebanyak 10 hingga 12 jam dalam sehari. Jika kanak-kanak tidak cukup tidur, emosi kanak-kanak akan terganggu dan selalu mengamuk apabila kawan-kawan mereka atau ibu bapa mereka tidak mengikut kehendak mereka. Oleh itu, kanak-kanak akan mengamuk apabila ibu bapa atau kawan-kawannya mengganggu mereka bermain gajet.




Penyakit speech delay telah dikatakan meningkat, bak kata pepatah bagai cendawan tumbuh selepas hujan. Hal ini disebabkan, kanak-kanak kurang berkomunikasi dengan orang di sekeliling mereka kerana taksub bermain gajet. Ibu bapa juga bekerja dari pagi hinggalah petang menyebabkan mereka kurang berkomunikasi dengan kanak-kanak. Apabila mereka berkumpul, ibu bapa sibuk menatap telefon bimbit kerana perbualan dalam talian seperti whatsapps begitu juga kanak-kanak yang sibuk bermain permainan dalam gajet.


Kanak-kanak yang bermain gajet seakan sedang diajar bersikap agresif dan sikap tidak suka berkongsi. Pernyataan itu diungkapkan kerana mengikut pemerhatian kami, kanak-kanak yang tidak dapat bermain gajet akan bersikap agresif kepada ibu bapa. Sebagai contoh, kanak-kanak akan memukul ibunya kerana ibunya mengambil telefon pintar tanpa mengira orang yang dipukul itu ialah ibu kita sendiri. Bukan itu sahaja, kita juga dapat melihat kanak-kanak tidak gemar berkongsi satu telefon pintar dengan adik-beradik mereka kerana sudah menjadi tabiat mereka menjadikan telefon pintar hak milik mereka.


Kanak-kanak akan mudah mempunyai penyakit yang kronik seperti barah. Hal ini kerana, radiasi dari telefon pintar ini mudah diserap oleh kanak-kanak disebabkan kulit otak, tisu-tisu badan serta tulang kanak-kanak yang nipis berbanding dengan kulit orang dewasa. Perkara ini amat merisaukan kerana umur kanak-kanak merupakan peringkat dimana perkembangan itu tumbuh dengan pesat. Ianya akan menyerap dengan cepat dan menjerumuskan kanak-kanak kepada penyakit yang berbahaya.


    Oleh itu, orang dewasa atau ibu bapa perlulah mengawal kanak-kanak daripada bermain gajet. Bermain gajet tidak salah tetapi jika terlalu taksud menyebabkan perkara-perkara buruk berlaku, lebih baik kita mengelaknya. Ibu bapa perlu menghadkan masa bermain gajet dan lebihkan kanak-kanak dengan permainan yang menyeronokkan. Bukan itu sahaja, ibu bapa juga perlulah menunjukkan contoh teladan yang baik seperti membaca buku cerita atau bersiar-siar di taman permainan. Aktiviti tersebut boleh mendatang faedah kepada kanak-kanak dan juga ibu bapa tersebut. Biarlah kita berkorban untuk anak-anak yang kita sayang daripada menyesal di kemudian hari.


Rujukan 

No comments:

Post a Comment

Origami

    Membuat origami dapat mengajar kanak-kanak tentang erti kesabaran. Kanak-kanak akan bersabar membuat origami daripada langkah pertama...